ból kciuka rehabilitacja

Bolesny kciuk matki – metody rehabilitacji zespołu de Quervaina

Zespół de Quervaina to uporczywy ból kciuka, który utrudnia codziennego funkcjonowanie. Doświadczają tego bardzo często młode matki, stolarze, tenisiści, ale także osoby nagminnie korzystające z telefonów komórkowych. Jak leczyć tę dolegliwość i czy jest terapia manualna, z której możesz skorzystać?

Czym jest zespół de Quervaina i z jakiego powoduje powstaje?

Zespół de Quervaina to przewlekły stan zapalny pochewki ścięgnistej nadgarstka. Obejmuje ścięgna prostownika krótkiego kciuka oraz odwodziciela długiego kciuka. Ból pojawia się podczas prostowania i odwodzenia kciuka, co znacząco wpływa na komfort życia. Podstawowe czynności, takie jak trzymanie kubka z kawą, mycie zębów czy zapinanie guzika stają się bardzo bolesne.

Najczęściej ta dolegliwość występuje u pań. Potoczna jej nazwa to bolesny kciuk matki, ponieważ młode mamy, podnosząc niemowlę, obciążają nadgarstek, a ponadto wykonują wiele czynności domowych przeciążających ręce. Problem pojawia się również u osób wykonujących zawody polegające na monotonnym zginaniu i prostowaniu kciuka, a więc u stolarzy oraz malarzy. Na te problemy może narzekać także każdy pracownik biurowy, który wysyła bardzo dużo smsów, a jednocześnie robi wiele czynności na komputerze.

Metody leczenia bolesnego kciuka matki

Jeżeli zaobserwujesz u siebie ból kciuka oraz nadgarstka, warto zacząć oszczędzać chorą rękę. Pomagają chłodne okłady, dostępne bez recepty maści zmniejszające obrzęki i eliminujące stan zapalny. Są to jednak metody doraźne, które mogą pomóc, ale jeżeli dolegliwości nie ustąpią po kilku dniach, czeka Cię fizjoterapia na Ursynowie. Jej głównym celem jest zmniejszenie odczuć bólowych, a także ograniczenie rozwoju stanu zapalnego. Skutecznie przeprowadzona rehabilitacja na Ursynowie może całkowicie wyeliminować problem i przywrócić prawidłowy zakres ruchu.

W leczeniu bolesnego kciuka matki stosuje się także zastrzyki z kortykosteroidami, czyli tzw. blokadę. Ich głównym zadaniem jest zatrzymanie rozwój stanu zapalnego oraz zmniejszenie odczuwanego bólu.