ortopeda

Jakie zagrożenie niosą nieleczone wady postawy?

Wady postawy to prawdziwa zmora dzisiejszych czasów, która bardzo często dotyczy małych dzieci. Wielu rodziców nie zdaje sobie sprawy, że problemy z kręgosłupem u ich pociech stanowią bardzo poważny problem, którym powinien zająć się od razu ortopeda dziecięcy, ponieważ w innym wypadku wada postawy może stać się przyczyną wielu fizycznych, a także psychicznych komplikacji.

Schorzenia kręgosłupa

Kręgosłup każdego człowieka, a zwłaszcza dziecka nie powinien być narażany na zbyt duże obciążenia, chociażby pod postacią ciężkiego plecaka czy zbyt długiego spędzania czasu przed komputerem lub telewizorem. Zdarza się, że rodzice bagatelizują problemy z kręgosłupem u swoich pociech, nie sięgają po pomoc ortopedy dziecięcego, a za to nałogowo wypisują zwolnienia z lekcji WF-u. Wszystko to prowadzi do powstania wad postawy takich jak:

• plecy okrągłe (kifoza) – wada postawy, która charakteryzuje się nadmiernym wygięciem w odcinku piersiowym i widocznym pochyleniem głowy.
  • plecy płaskie – to spłaszczenie klatki piersiowej oraz zbyt mocno opadnięte barki.
  • plecy wklęsłe (lordoza) – można zaobserwować zwiększone wygięcie brzucha ku przodowi.
  • boczne skrzywienie (skolioza) – charakteryzuje się odchyleniem kręgosłupa od prawidłowej linii.

Pierwsze objawy

Zazwyczaj pierwszym objawem, który sygnalizuje problemy z kręgosłupem jest ból w obrębie pleców. Wynika on ze zmian w postawie ciała, które obarczają nasze mięśnie cięższą pracą, żeby utrzymać kręgosłup w nienaturalnym dla niego ustawieniu. Inne dolegliwości takie jak ból i zawroty głowy mogą spotkać osoby zmagające się z płaskimi plecami. Ponadto utrwalone wady postawy mogą spowodować problemy z miednicą, barkami czy ze stawami kończyn. Może to spowodować zaburzenia rytmu chodu, a co za tym idzie szybkie męczenie się nawet w trakcie krótkiego spaceru.

Dysfunkcje układów narządów

Problemy z prawidłową postawą, zwłaszcza u najmłodszych bardzo często wpływają negatywnie na pracę wielu układów narządów w ich organizmach. Układ oddechowy zostaje upośledzony ze względu na utrudnioną wentylację płuc, co w przyszłości może doprowadzić do innych schorzeń i chorób. W czasie zmagań z bocznym skrzywieniem kręgosłupa lub kifozą może dojść do kompresji płuc i serca, co w konsekwencji spowoduje niedotlenienie innych narządów oraz tkanek w organizmie. Inne problemy, jakie mogą napotkać osoby z tego typu dolegliwościami to drętwienie oraz mrowienie, a nawet depresja. Wynika to z upośledzenia układu nerwowego, do którego dochodzi ze względu na ucisk na konkretne nerwy, a zwłaszcza na nerwy rdzeniowe w ciele człowieka. Ponadto nieprawidłowa postawa ciała potrafi negatywnie wpłynąć również na funkcjonowanie układu trawiennego. W przypadku osób, które cierpią na skoliozę, a także plecy okrągłe może dojść do zbytniego ucisku żołądka i jelit. Wpływa to oczywiście negatywnie na pracę tych organów i prowadzi do zaburzeń perystaltycznych, a także przepuklin.

Jak widać wady postawy to ogromne zagrożenie zdrowotne i estetyczne zwłaszcza dla najmłodszych. Dlatego ortopeda dziecięcy powinien być często odwiedzany przez rodziców, których dzieci zmagają się z tego typu dolegliwościami.