niestabilność stawu skokowego

Przewlekła niestabilność stawu skokowego jako skutek zaniechania leczenia skręcenia kostki

Skręcenie kostki to jeden z najbardziej powszechnych urazów, który może nastąpić przy wykonywaniu wielu czynności – nawet podczas marszu. Często bagatelizujemy objawy, ponieważ wydaje nam się, że domowe sposoby przywrócą nam pełną sprawność. Nieprawidłowe leczenie skręcenia kostki może jednak skutkować przewlekłą niestabilnością stawu skokowego, a błahy z pozoru uraz, przerodzi się w uciążliwą kontuzję.

Niestabilność stawu skokowego – od czego się zaczyna?

Niestabilność stawu skokowego zazwyczaj następuje na skutek skręcenia kostki. Wiele osób po kilku tygodniach może zapomnieć o urazie, jednak bagatelizowanie leczenia i rehabilitacji, jest jednym z największych błędów kontuzjowanych osób. Skręcenie kostki powoduje naciągnięcie wiązadeł i uszkadza torebkę stawową. Zaniechanie leczenia jest najczęściej przyczyną powstawania przewlekłej niestabilności stawu skokowego powstającego m.in. na skutek nieprawidłowego wygojenia się więzadła w nadmiernym wydłużeniu. W celu wykrycia urazu należy skonsultować się z ortopedą lub fizjoterapeutą i wykonać specjalistyczne badania, są to m.in. badanie wiotkości kolagenowej oraz test rotacji kości skokowej, RTG czy USG.

Objawy niestabilności stawu skokowego

Przewlekła niestabilność stawu skokowego objawia się doskwierającym bólem, który występuje po stronie przedniobocznej. Poszkodowany może odczuwać niepewność przy stawianiu kroków, zwłaszcza na nierównej powierzchni, towarzyszy mu obawa przed pogłębieniem urazu i zwichnięciem kończyny. Stopa często „ucieka” na boki. Kolejną dolegliwością są obrzęki, które powracają co jakiś czas. Ból może pojawiać się przy najprostszych czynnościach, jednak jego nasilenia możemy spodziewać się głównie przy wysiłku fizycznym.

Jaki rodzaj leczenia będzie skuteczny?

Należy podkreślić, że nieleczona niestabilność stawu skokowego i towarzyszące jej zaburzenia biomechaniczne w obrębie stawu mogą uszkodzić chrząstkę stawową i doprowadzić do zwyrodnienia, dlatego tak ważne jest podjęcie leczenia. W tym wypadku zależne jest ono od kilku czynników i potrzeb pacjenta. Jeżeli kontuzjowany chce wrócić szybko do sprawności, dobrym rozwiązaniem będzie zabieg chirurgiczny. Jest to opcja stosowana głównie przez sportowców. Popularną formą leczenia jest taping, który polega na oklejaniu elastycznym materiałem kontuzjowanych miejsc, a także terapia manualna i ćwiczenia wzmacniające mięśnie stabilizujące staw.

Niestabilność stawu skokowego to często wynik zaniechania leczenia skręcenia kostki. Należy pamiętać, że nawet pozornie błahy uraz może przerodzić się w poważną kontuzję, która będzie wymagała profesjonalnej terapii fizjoterapeutycznej.