masaż

Jakie konsekwencje ma siedzący tryb życia?

Siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej to codzienność milionów Polaków. Co zrobić, aby praca na stanowisku biurowym nie wpłynęła negatywnie na zdrowie?

Konsekwencje siedzącego trybu życia

Siedzący tryb życia ma negatywny wpływ na organizm, szczególnie w zakresie mechanizmów biologicznych, jakie w nim zachodzą. Dochodzi do spowolnienia metabolizmu węglowodanów, zmniejsza się lipaza lipoproteinowa, aktywność transportu białek. Ponadto pojemność serca ulega zmniejszeniu, a ogólnoustrojowy przepływ krwi jest znacznie słabszy. Hormony płciowe także ulegają rozregulowaniu.

Konsekwencją siedzącego trybu życia są przede wszystkim otyłość, a także występowanie przewlekłych stanów zapalnych. Pojawiają się bóle kręgosłupa, słabość mięśni, a także bóle w poszczególnych częściach ciała.

Osoby prowadzące siedzący tryb życia częściej zapadają na choroby układu krążenia oraz nowotwory, pojawia się u nich cukrzyca oraz nadciśnienie, bóle stawów, osteoporoza, ale także są narażone na wystąpienie depresji. Znacznie gorzej działają u nich funkcje poznawcze.

Jak wprowadzić ruch do swojego życia?

Zalecane jest, aby osoby między 18 a 64 rokiem życia tygodniowo wykonywały ćwiczenia aerobowe minimum przez 150-300 minut, a w przypadku intensywnych ćwiczeń wystarczy 75-150 minut. Ważne jest, aby przynajmniej 2 razy w tygodniu angażować główne partie mięśni w aktywności. Pozwoli to na zminimalizowanie negatywnego wpływu siedzącego trybu życia na organizm.

Jeżeli odczuwasz skutki siedzącego trybu życia w postaci bólów kręgosłupa, zalecana jest rehabilitacja, w ramach której wykonywany będzie regularny masaż pozwalający na rozluźnienie mięśni i ulgę w odczuciach bólowych. Skuteczna terapia manualna kręgosłupa jest w stanie zdziałać cuda. Ograniczy drętwienie kończyn, mrowienie w plecach, a także spięcie w głównych odcinkach kręgosłupa.

Wprowadzając małymi kroczkami aktywność do swojego życia, podejmując współpracę z rehabilitantem możesz zadbać o stan swojego zdrowia. Twoje samopoczucie poprawi się i będziesz mieć więcej energii.