sport kontuzje

4 najczęstsze kontuzje, z jakimi zmagają się sportowcy

W sporcie kontuzje zdarzają się bardzo często. Mogą być wynikiem nieuważnego treningu, przemęczenia albo niewłaściwego wykonywania ćwiczeń. Często są także efektem po prostu nieszczęśliwego wypadku. Z jakimi kontuzjami najczęściej borykają się sportowcy? Sprawdź.

Poniżej prezentujemy listę 4 najczęstszych kontuzji zgłaszanych przez sportowców. Warto je prześledzić wraz ze skutecznymi metodami leczenia.

1.Skręcenie stawu

Wystarczy chwila nieuwagi, aby skręcić kostkę. Najczęściej dochodzi do tego w wyniku przekrzywienia stopy na nierównym terenie lub przekroczenia naturalnego ruchu stawu. Więzadła stawowe nienaturalnie rozciągają się i dochodzi do ich naderwania. Skręcenie dostrzegalne jest od razu, ponieważ towarzyszy temu intensywny ból. Dość szybko w miejscu urazu pojawia się obrzęk oraz krwiak. W poważnych przypadkach może dojść do uszkodzenia torebki stawowej.

Stawami najbardziej narażonymi na skręcenie są skokowe, kolanowe oraz nadgarstkowe. Aby tego uniknąć, należy przede wszystkim wykazać się dużą rozwagą w trakcie treningów, nie obciążać nadmierne stawów, jak i dbać o ich kondycję poprzez odpowiednią suplementację.

2. Naciągnięcie i naderwanie mięśni

Jest to szczególnie bolesna kontuzja występująca przede wszystkim w trakcie uprawiania sportów siłowych. Entuzjaści siłowni, strongmani, sportowcy podnoszący ciężary powinni szczególnie uważać na swoje mięśnie. Gwałtowne szarpnięcie lub długotrwałe przeciążanie mogą przynieść przykre w skutkach konsekwencje. Natychmiast odczuwalny jest bardzo silny ból, pojawić może się również obrzęk oraz krwiak.

Do kontuzji związanej z naciągnięciem oraz naderwaniem mięśni dochodzi najczęściej w momencie stosowania niepoprawnej techniki w trakcie ćwiczeń oraz braku rozgrzewki zanim zabierzesz się za podnoszenie ciężarów.

Przed rozpoczęciem przygody ze sportami siłowymi warto udać się na konsultacje do trenera personalnego. Ustali odpowiedni limit ciężarów dla Twojego organizmu na obecną chwilę.

W przypadku doznania kontuzji mięśniowej, natychmiast należy uda się na konsultację do lekarza, w celu postawienia odpowiedniej diagnozy. Z pewnością zostanie zalecona terapia manualna w celu przyspieszenia regeneracji naciągniętych lub naderwanych mięśni.

3. Zwichnięcie oraz inne urazy kolana

W związku z tym, że kolano jest największym ludzkim stawem, najczęściej w jego obrębie dochodzi do dużej ilości przeciążeń. Jako sportowiec jesteś narażony m.in. na zwichnięcie stawu kolanowego. Dochodzi wtedy do zmiany położenia kości, z których składa się staw. Trzeba spodziewać się wyjątkowo silnego bólu, jak i narastającego obrzęku.

W przypadku zwichnięcia stawu kolanowego, niezwykle ważne jest niezwłoczne jego unieruchomienie. Zalecana jest profesjonalna konsultacja u ortopedy. Warto również skorzystać z rehabilitacji na Ursynowie pod okiem fizjoterapeuty.

4. Zerwanie ścięgna lub więzadeł

W momencie przekroczenia zakresu ruchu lub przeciążenia bardzo często dochodzi do zerwanie ścięgna lub więzadła. Kontuzji najczęściej ulega ścięgno Achillesa. Borykają się z tym biegacze, piłkarze oraz koszykarze. Jak rozpoznać, że doszło do uszkodzenia? Pojawia się silny ból w okolicach pięty, a także ograniczenia podczas poruszania stopą. Zalecane jest leczenie zachowawcze, w połączeniu z fizjoterapią.

Jeżeli dojdzie do zerwania więzadeł, z czym bardzo często zmagają się narciarze, w wielu przypadkach niezbędna jest operacja. Rekonwalescencja może zająć nawet kilka miesięcy i wiąże się ze żmudną fizjoterapią. Rehabilitacja na Ursynowie ma na celu pobudzić krążenie oraz zmniejszyć odczucia bólowe.

Przyczyny kontuzji u sportowców

Niektóre aktywności są bardziej kontuzjogenne niż inne. Ryzyko urazów wzrasta w trakcie uprawiania sportów kontaktowych takich, jak piłka nożna, koszykówka, hokej. Jest także szeroka grupa urazów zarezerwowanych dla konkretnej grupy sportów. Np. siatkarze bardzo często ulegają kontuzji lub urazom nadgarstków i stawów łokciowych. Piłkarze są wyłączeni z gry najczęściej z powodu urazu stawu kolanowego.

Czynnikami sprzyjającymi powstawaniu kontuzji u sportowców są:

• wiek – im starszy sportowiec, tym większe ryzyko doznania kontuzji,
  • nieodpowiednio prowadzona dieta, brak właściwego nawodnienia,
  • zła technika wykonywania ćwiczeń,
  • słaba wydolność mięśniowa,
  • anomalnie w obrębie narządu ruchu.

Na kontuzje narażeni są również bardzo często sportowcy trenujący ponad swoje siły. Bardzo trudno jest zdiagnozować, czy doszło już do przetrenowania. W tym celu konieczne jest przeprowadzenie bardzo szczegółowych analiz anatomicznych, fizjologicznych, biochemicznych i psychologicznych. Będąc pod okiem wykwalifikowanego fizjoterapeuty, sportowiec ma szansę na uniknięcie wielu kontuzji.

Obecnie fizjoterapia jest bardzo rozbudowaną dziedziną wsparcia medycznego. Umożliwia szybszy powrót do zdrowia sportowcom, ze względu na dostęp do zaawansowanych sprzętów oraz skutecznych ćwiczeń rehabilitacyjnych. Także terapia manualna dorzuca dużą cegiełkę do odwracania dysfunkcji w różnych obszarach ciała, i to w sposób naturalny i nieinwazyjny.