leczenie ptsd

Ból głowy jako objaw zespołu stresu pourazowego

Nagłe, traumatyczne wydarzenia mogą wywołać PTSD, czyli zespół stresu pourazowego. Nie każdy jest w stanie samodzielnie poradzić sobie z wydarzeniami, które nie mają logicznego uzasadnienia.

Co musisz wiedzieć o PTSD?

PTSD, czyli Posttraumatic Stress Disorder to forma odpowiedzi organizmu na przeżytą traumę. Zdarzenie silnie wpływające na psychikę wywołuje efekt przerażenia, paniki oraz lęku. Nawracające wspomnienia cały czas potęgują odczucie bezsilności, strachu i niepewności.

Reakcja organizmu na silny stres

Każdy inaczej reaguje na stresujące sytuacje. Jedni są w stanie poradzić sobie z traumatycznymi wydarzeniami samodzielnie, inni potrzebują wsparcia specjalistów. Najważniejsze jest, aby nie ignorować sygnałów wysyłanych przez umysł oraz ciało.

Pierwszym objawem PTSD są problemy z koncentracją, bezsenność, a także ból głowy i napięcie mięśni, które nie ustępuje.

Leczenie zespołu stresu pourazowego

Leczenie PTSD jest długotrwałym procesem wymagającym cierpliwości, pełnego zaangażowania nie tylko pacjenta, ale także jego bliskich. Wspomnienie traumy czasem jest tak silne, że nie opuszcza człowieka do końca życia. Można jednak nauczyć się zwalczania niepokojących objawów.

Skuteczna w walce z zespołem stresu pourazowego jest przede wszystkim terapia psychologiczna, która obejmuje zmianę samooceny pacjenta, wyróżnienie jego mocnych stron i ciągłe podkreślanie, że każdą trudność można pokonać. Problem po prostu trzeba przepracować. Warto także uczestniczyć w grupach wsparcia PTSD.

Pacjent cierpiący na zespół stresu pourazowego powinien zadbać o swoja kondycję fizyczną, relaks i prawidłowe odżywianie. Warto skorzystać z pomocy fizjoterapeuty, który przygotuje zestaw ćwiczeń relaksacyjnych pomagających zmniejszyć napięcie mięśniowe. Istotne jest, aby w życiu pacjenta nie był obecny alkohol ani inne używki. Trzeba spędzać jak najwięcej czasu z przyjaciółmi, starać się wypełniać każdą wolną chwilę, aby nie dopuścić do powrotu traumatycznych wspomnień.

W przypadku wystąpienia silnego zespołu stresu pourazowego niezbędne jest sięgnięcie po leki łagodzące objawy depresji oraz lęków.