Łopatka – najczęstsze schorzenia i dolegliwości

Każdy chce być całkowicie zdrowy, sprawny i znakomicie się czuć. Kiedy pojawia się ból pleców, jest to sygnał nieprawidłowości, jaka wymaga właściwej diagnozy oraz leczenia. Swobodę ruchów może utrudniać dyskomfort odczuwany w obrębie łopatki. Dotyka on wielu osób. Garbienie się z wysoko uniesionymi barkami, nieodpowiednie ułożenie klatki piersiowej oraz siedzący tryb życia szczególnie nasila dolegliwości bólowe. Warto je skonsultować ze specjalistą.

Łopatka – jakie problemy mogą jej dotyczyć?

Łopatka przylega dość mocno do klatki piersiowej i przeczepiona jest do żeber za pomocą mięśnia zębatego przedniego. Pomiędzy tym mięśniem a żebrami umiejscowiona jest kaletka. Jest to zbudowana z tkanki łącznej struktura produkująca maź stawową. Zapewnia ona odpowiedni ruch mięśni względem żeber. Pozostałe mięśnie zapewniające dobry ruch łopatki to czworoboczny, podłopatkowy, dźwigacz oraz mięśnie równoległoboczne. Otoczone powięzią powinny sprawnie się poruszać.

Do jej najczęstszych schorzeń należy zespół trzaskającej łopatki – SSS, zwany również Snapping Scapula Syndrome. Podczas poruszania w obrębie łopatki mogą być słyszalne dźwięki. Będzie to charakterystyczne strzelanie, trzaskanie, tarcie i klikanie. Pojawia się to głównie przy unoszeniu stawu barkowego nad głowę. W prawidłowo pracującym barku nie będzie żadnych odgłosów w trakcie ruchu. Jeśli występują, podejrzewa się, że to trzeszczą kości. Tymczasem, takie odgłosy wydają tkanki miękkie, ponieważ odwadniają się i sztywnieją. W dalszej fazie towarzyszy temu ból oraz ograniczony zakres ruchomości. Zespół trzaskającej łopatki zwykle spowodowany jest przeciążeniami, do jakich dochodzi w czasie pracy, którą wykonuje, przykładowo, malarz czy tynkarz. Jest to także wynik intensywnej aktywności sportowej, kiedy silnie pracują mięśnie powyżej linii barków. Czynnikami ryzyka są zwłaszcza dyscypliny związane z rzucaniem, takie jak baseball czy siatkówka. Schorzenie to może wywoływać również długotrwałe unieruchomienie będące wynikiem urazów kończyn górnych oraz wady postawy ciała.

Odstające łopatki, czyli dyskinezja, jest równie częstą przypadłością. Wynika z dysbalansu mięśniowego. Mięsień zębaty przedni jest niewydolny, a powinien stabilizować łopatkę w trakcie ruchu. Powoduje to przeciążenie innych mięśni, zmianę naturalnego położenia łopatek oraz znaczne ograniczenie ich ruchomości. Zaburzony rytm ruchu doprowadza też do bólu. Następstwem uszkodzenia nerwu piersiowego długiego jest łopatka skrzydlata. Łopatka ustawia się wtedy w ten sposób, że widoczny jest jej kąt dolny i brzeg przyśrodkowy. Tego typu zmiany to nie tylko częsta przypadłość wieku dziecięcego i nawyku garbienia się. Mogą pojawić się wskutek urazu, takiego jak mocne uderzenie w ramię lub szyję. Również nagły, silny skręt szyi lub ramienia, długotrwałe obciążenie braków, przykładowo w wyniku noszenia ciężkiego plecaka, są czynnikiem ryzyka. Nie bez znaczenia są również przeciążenia, które mogą pojawić się podczas wykonywania codziennych czynności, takich jak, chociażby sprzątanie.

Co można zrobić, aby poradzić sobie z dysfunkcjami łopatki?

W leczeniu schorzeń łopatki doniosłe znaczenie ma fizjoterapia oraz terapia manualna. Każdy pacjent jest inny. W pewnych przypadkach lekarz prowadzący może zalecić także doustne środki przeciwbólowe lub zastrzyki z leków sterydowych. Dotyczy to sytuacji, kiedy jest silny ból i ostry stan zapalny.

Fizjoterapia na Ursynowie to gwarancja doboru spersonalizowanych ćwiczeń. Usprawnia to proces powrotu do zdrowia i pełni sił. W przypadku schorzeń łopatki pomocna jest terapia manualna w Warszawie. Działa na tkanki miękkie organizmu, pobudzając je do sprawniejszej pracy. To nie tylko masaż. Mięśnie oraz stawy stymuluje się poprzez stretching czy terapię punktów spustowych i neuromobilizację. Po przeprowadzonej sesji przez pewien czas można odczuwać pewien dyskomfort w obrębie mięśni. Jego poziom jest indywidualny. Może utrzymywać się od kilku godzin do kilku dni. Należy jednak pamiętać, że jest to naturalna część procesu terapeutycznego. A stosowane metody często pozwalają uniknąć leczenia operacyjnego.

Warto również spróbować ćwiczyć samodzielnie w domu. Liczy się jednak wytrwałość oraz systematyczność. Siedząc lub stojąc można zrobić kilkanaście obszernych kółek łopatkami. Kilka razy do przodu i kilka razy do tyłu. Ćwiczenie to mobilizuje mięśnie do lepszej pracy i stopniowo niweluje istniejące napięcie. Wielokrotne powtarzanie go powoduje, że struktury otaczające łopatkę zaczynają pobierać więcej substancji odżywczych z organizmu.

Podsumowanie

Prawidłowe działanie stawu ramiennego jest wynikiem dobrego ułożenia łopatek. Pozwala to bezboleśnie i sprawnie podnosić ciężar, odpychać, unosić nad głowę a także przyciągać do siebie. Ciągła praca ramionami, stale wysunięte barki do przodu, jak podczas długiego siedzenia przy komputerze, często sprawia ból. Można go jednak zniwelować, korzystając z usług fizjoterapeutycznych.