zapalenie sciegna achillesa

Zapalenie ścięgna Achillesa – jak wrócić do pełnej sprawności?

Zapalenie ścięgna Achillesa może wystąpić u osób w każdym wieku. Należy pamiętać, że z biegiem czasu ścięgna zmniejszają swoją sprężystość i wytrzymałość, a to sprzyja urazom. Dokuczliwy ból nad piętą lub ból łydki można wyeliminować z pomocą profesjonalnego fizjoterapeuty.

Czym jest ścięgno Achillesa?

Ścięgno Achillesa to łatwo wyczuwalny przez skórę, mocny, twardy i włóknisty pas tkanki łącznej zlokalizowany z tyłu nogi. Odgrywa bardzo ważną funkcję motoryczną i amortyzującą. Składa się z dwóch mięśni: brzuchatego łydki oraz płaszczykowego. Razem tworzą mięsień trójgłowy łydki, czyli najsilniejszy zginacz stopy. Oba mięśnie łączą się we wspólne ścięgno piętowe. Jest ono największe w ciele człowieka.

Ścięgno Achillesa umożliwia swobodne chodzenie, bieganie oraz wykonywanie zaawansowanych czynności m.in. schodzenie po schodach czy wychodzenie po nich.

Ścięgno jest mocno narażone na kontuzje, ze względu na jego umiejscowienie. Zmuszane jest jednocześnie do wykonywania olbrzymiej pracy. Rozerwanie, naderwanie czy przeciążenie zdarza się dość powszechnie.

Przyczyny zapalenia ścięgna Achillesa

Najczęściej do zapalenia ścięgna Achillesa dochodzi w wyniku jego nadmiernego przeciążenia. Z tym schorzeniem borykają się przede wszystkim biegacze, u których bardzo często dochodzi również do jego naderwania.

Zapalenie ścięgna Achillesa może wystąpić również u osób, które w krótkim czasie chcą zwiększyć intensywność ćwiczeń, pomijają jednak rozgrzewkę. Ta część ciała jest narażona na zbyt duże obciążenie, a co za tym idzie dochodzi do uszkodzenia.

Ryzyko urazu występuje przede wszystkim na zbyt twardych nawierzchniach takich, jak asfalt. Początkujący biegacze mogą nabawić się problemów ze względu na nieprawidłowe ustawienie stóp – gdy ciężar ciała jest przenoszony na wewnętrzną stronę.

Objawy zapalenia ścięgna Achillesa

Wystąpienie zapalenia ścięgna Achillesa rozpoznasz po:

• dotkliwym bólu u dołu łydki – tuż nad piętą,
  • uczuciu ciepła w okolicach łydki,
  • obrzęku.

Ból pojawia się najczęściej z samego rana przed treningiem, a także po jego zakończeniu. Zwykle ustaje na czas wykonywania aktywności fizycznej. Niezbędne jest rozróżnienie zapalenia ścięgna Achillesa od zerwania jego struktury. W drugim przypadku ból jest nagły, towarzyszy mu sinienie lub puchnięcie łydki. Wymaga to natychmiastowej interwencji medycznej.

Leczenie zapalenia ścięgna Achillesa

Leczenie zapalenia ścięgna Achillesa to proces długotrwały, wymagający cierpliwości. Odpowiednio przeprowadzona rehabilitacja na Ursynowie może przyspieszyć tempo gojenia ścięgna. Aby było to jednak możliwe, dolegliwość należy właściwie zdiagnozować.

Rozpoznanie odbywa się na postawie badania USG, które pozwala zobrazować tkanki miękkie w obrębie mięśni łydki. W niektórych przypadkach niezbędne jest także wykonanie rezonansu magnetycznego.

Leczenie zapalenia ścięgna Achillesa może trwać nawet do 6 miesięcy. Jest uzależnione od stopnia zaawansowania urazu. Pacjentom zapisywane są środki analgetyczne z grupy niesteroidowych leków przeciwbólowych. Konieczne jest zaprzestanie treningów lub ograniczenie ich intensywności. Pomocne w rekonwalescencji są również zabiegi fizjoterapeutyczne m.in. fala uderzeniowa oraz ćwiczenia rozciągające pod okiem doświadczonego fizjoterapeuty. Zalecane są również masaże.

Jeżeli wyżej wymienione techniki nie przyniosą spodziewanych rezultatów, a problemy ze ścięgnem Achillesa będą nawracały, niezbędne jest przeprowadzenie operacji chirurgicznej.

Fizjoterapia przy zapaleniu ścięgna Achillesa

Fizjoterapia skutecznie zmniejsza odczucia bólowe występujące przy zapaleniu ścięgna Achillesa, a jednocześnie pod okiem specjalisty można będzie nauczyć się prawidłowego stawiania stóp w trakcie biegania. Pod jego okiem będą wykonywane ćwiczenia budujące mięśnie podudzia, bez nadmiernego obciążania ścięgna, a także zapobiegające kontuzjom w przyszłości.

Kompleksowy zakres fizjoterapii powinien obejmować oprócz ćwiczeń również fale uderzeniowe. Łagodzone są dzięki nim stany zapalne. Działają przeciwbólowo, pobudzają tkanki do regeneracji, a ponadto wzmacniają włókniste struktury ścięgna.

Rehabilitacja na Ursynowie przy zapaleniu ścięgna Achillesa – podsumowanie

Fizjoterapia jest najważniejszym elementem rekonwalescencji przy zapaleniu ścięgna Achillesa zarówno o przebiegu łagodnym, jak i po operacji chirurgicznej. Pozwala na szybki powrót do pełnej sprawności. Zapobiega wystąpieniu zrostów kolagenowych mogących ograniczyć ruchomość łydki lub innych komplikacji pojawiających się przy procesie gojenia. Rehabilitacja na Ursynowie pod okiem doświadczonego fizjoterapeuty jest niezwykle skuteczna.