rehabilitacja ursynow

Proprioceptive Neuromuscular Facilitation – czym jest i jak może pomóc?

Metoda PNF, czyli Proprioceptive Neuromuscular Facilitation to proprioceptywne nerwowo-mięśniowe torowanie ruchu. Z tej metody rehabilitacji powinni skorzystać pacjenci z zaburzeniami układu nerwowego oraz kostno-mięśniowego.

Jaką skuteczność ma metoda PNF? Kiedy jest szczególnie polecana? Sprawdź i dowiedz się o niej jak najwięcej.

Proprioceptive Neuromuscular Facilitation – co to jest?

Proprioceptive Neuromuscular Facilitation, czyli metoda PNF, to neurofizjologiczna metoda terapeutyczna, która polega na torowaniu sprawności układu nerwowo-kostnego poprzez stymulowanie proprioreceptorów i eksteroreceptorów ciała.

Metodę w 1946 roku opracowali doktor neurofizjologii Herman Kabat oraz fizjoterapeutka Maggie Knot. W związku z tym, że wyróżnia się bardzo dużą skutecznością, rehabilitacja na Ursynowie nie może się bez niej odbyć. Polecana jest wszystkim osobom z zaburzeniami w obrębie układu kostno-mięśniowego i nerwowego.

Ćwiczenia polegają na odtworzeniu lub poprawianiu zaburzeń funkcji związanych z siadaniem, trzymaniem przedmiotu, chodzeniem oraz podnoszeniem. Pracuje się nad komfortem życia codziennego i samoobsługą.

Metoda PNF – przebieg terapii

Zanim pacjentowi zostanie zaproponowana terapia PNF, musi przejść kwalifikację w formie wywiadu przeprowadzonego przez fizjoterapeutę. Można w ten sposób poznać historie choroby, towarzyszące jej dolegliwości, przyczyny powstania określonych zaburzeń. Oceniane są także możliwości ruchowe pacjenta.

Metoda PNF bazuje na silnych i zdrowych obszarach ciała, a także uruchamiane są rezerwy występujące w ludzkim organizmie. Pozwala to na pobudzenie osłabionych stref. Rehabilitacja na Ursynowie polega również na pracy nad mimiką ciała, ćwiczone są funkcje wegetatywne, m.in. połykanie i artykulacja. Pobudzanie zmysłów odbywa się poprzez stymulację wzrokową, werbalną i dotykową. Pobudzane są również proprioreceptory w ścięgnach, mięśniach oraz torebkach stawowych.

Podstawą w trakcie terapii jest wykonywanie naturalnych ruchów, które przypominają codzienne czynności, ale w wielokrotnych powtórzeniach. Pozwala to wyrobić u pacjenta prawidłowy schemat postępowania. Ważnym elementem jest trening samoobsługi określonych przedmiotów, poruszanie się wokół łóżka, a także zmiany pozycji ze stojącej na siedzącą, w tym chodzenie.

Terapia PNF czerpie z technik stabilizacyjnych, mobilizujących, przeciwbólowych obejmujących m.in. opór manualny, stretching oraz kompresję.

Komu zalecana jest metoda PNF?

Rehabilitacja na Ursynowie z omawianego zakresu jest zalecana pacjentom, u których występują następujące zaburzenia:

• stwardnienie rozsiane,
  • choroba Parkinsona,
  • mózgowe porażenie dziecięce,
  • przepuklina oponowo-rdzeniowa,
  • zespoły bólowe,
  • zaburzenia chodu,
  • wady postawy,
  • dystrofia mięśniowa,
  • deformacja klatki piersiowej,
  • problemy ortopedyczne,
  • choroba móżdżku,
  • zaburzenia oddychania lub połykania,
  • zaburzenia funkcji mięśni,
  • uszkodzenia więzadeł, torebek stawowych, mięśni, ścięgien,
  • udary mózgu,
  • urazy mózgowo-czaszkowe,
  • urazy rdzenia kręgowego.

Jakie korzyści przynosi rehabilitacja na Ursynowie z wykorzystaniem metody PNF?

Metoda PNF posiada wiele zalet:

• stymulacja wielu zmysłów,
  • bezbolesne działanie, ponieważ to pacjent wyznacza granice i cel, jaki chce osiągnąć,
  • pozytywne nastawienie, budowanie pewności siebie i dobrego samopoczucia, bez obawy o dodatkowy ból,
  • pełne bezpieczeństwo,
  • komfort dla pacjenta, ponieważ fizjoterapeuta pełni funkcję doradcy i partnera,
  • dostęp do funkcjonalnych rozwiązań,
  • oszczędne wymagania sprzętowe.

PNF w schorzeniach neurologicznych

Metoda została stworzona przede wszystkim z myślą o schorzeniach neurologicznych i wykazuje się bardzo dużą skutecznością terapeutyczną. Poprawia jakość życia i modyfikuje dotychczasowe aktywności. Życie codzienne staje się dla osób chorych o wiele prostsze.

Rehabilitacja na Ursynowie pacjenta neurologicznego powinna odbywać się jak najwcześniej po wystąpieniu zaburzenia. Systematyczne wykonywanie ćwiczeń, a także pełne zaangażowanie gwarantują sukces i szybszy powrót do zdrowia. Można odzyskać utraconą samoobsługę, chód, zmysły, jak i pozostałe usprawnienia.

PNF w schorzeniach ortopedycznych

Zespoły bólowe, pourazowe, a także schorzenia ortopedyczne prowadzą do pogorszenia komfortu życia. Bardzo ważne jest, aby szybko wyeliminować ból, a w tym pomagają wzorce ruchowe i techniki PNF. Można odzyskać pełny, bezbolesny zakres ruchu czy zwiększyć prędkość chodu.

Proprioceptive Neuromuscular Facilitation – podsumowanie

Terapia funkcjonalna, jaką jest metoda PNF poprawia postawę ciała, zmniejsza ból, a także wpływa korzystnie na jakość życia osoby chorej. Dochodzi do rozluźnienia niektórych napiętych tkanek, a to przekłada się w znaczący sposób na komfort pacjenta. Priorytetem jest jednak pełne zaangażowanie pacjenta oraz fizjoterapeuty, o co dbamy w naszym centrum rehabilitacyjnym. Metoda PNF jest dzięki temu w pełni skuteczna i niezawodna o szerokiej grupy pacjentów.