ból kolana

Anatomia stawu kolanowego – dlaczego tak często ulega on kontuzjom?

Kolano jest największym stawem w organizmie człowieka, który łączy ze sobą kość udową i podudzie. W ostatnim czasie coraz częściej słyszy się o różnego rodzaju urazach kolan zarówno u zawodowych sportowców, amatorów uprawiających sport rekreacyjnie, jak i zwyczajnych osób, które z aktywnością fizyczną mają niewiele do czynienia. Warto więc przyjrzeć się bliżej anatomii tego stawu i dowiedzieć się, dlaczego tak często ulega on kontuzjom.

Jak zbudowane jest kolano

Powierzchnię stawu kolanowego stanowią zakończenia kości udowej i piszczelowej. Kość udowa zakończona jest dwoma wypukłymi kłykciami, które tworzą główkę stawową. Wchodzi ona do wklęsłości występującej na zakończeniu kości piszczelowej, która wraz z rzepką tworzy panewkę stawową. Pomiędzy główką i panewką stawu znajdują się łąkotki. Te półksiężycowate pierścienie pełnią w stawie kolanowym rolę amortyzatorów, chroniąc go przez zbyt szybkim zużyciem. Podstawowym elementem wpływającym na stabilizację i ruchomość kolana są więzadła. W stawie kolanowym występują więzadła poboczne, krzyżowe oraz podkolanowe. Znajduje się w nim także więzadło rzepki oraz więzadło poprzeczne. Uzupełnieniem stawu kolanowego są nerwy oraz tętnica zstępująca kolana i mniejsze naczynia krwionośne.

Dlaczego kolano tak często ulega kontuzjom?

Zastanawiając się nad tym, skąd biorą się częste kontuzje kolan, trzeba najpierw przyjrzeć się bliżej pracy jaką wykonuje ten staw. To właśnie m.in. na kolanach spoczywa obowiązek dźwigania całego korpusu ludzkiego ciała, który waży kilkadziesiąt kilogramów. Przy takim obciążeniu stawy kolanowe muszą wykonywać ruchy zginające lub prostujące. Jakby tego było mało w prawidłowo działającym stawie kolanowym możliwe jest wykonywanie ruchów rotacyjnych przy jednoczesnym ugięciu kolan. Biorąc pod uwagę powyższe trudno się dziwić, że staw ten często odmawia posłuszeństwa. Bóle stawów kolanowych mogą pojawiać się w efekcie postępujących zmian zwyrodnieniowych. Zazwyczaj jednak kontuzje wywoływane są czynnikami mechanicznymi. Wywołać je mogą zbyt intensywne treningi, nieprawidłowa dieta, a także niewystarczająco mocne mięśnie. Zdarza się, zwłaszcza u piłkarzy, że kontuzje kolan pojawiają się w przypadku nieprawidłowego postawienia stopy. U biegaczy kolana mogą odmówić posłuszeństwa przy nieodpowiednim doborze obuwia. Jak widać więc czynników wywołujących kontuzje stawów kolanowych jest wiele. Aby ich uniknąć trzeba przede wszystkim zadbać o prawidłową rozgrzewkę przed intensywnym treningiem i nie bagatelizować żadnych objawów, takich jak obrzęk, czy ból. Niezaleczone drobne urazy mogą przyczynić się pojawienia się poważnych kontuzji.

W przypadku problemów z kolanami zapraszamy na konsultacje fizjoterapeutyczne.