Standardy rehabilitacji kręgosłupa w gabinecie Rehabilitacja Medyczna Wojtasik

Rehabilitacja kręgosłupa szyjnego, piersiowego oraz lędźwiowo-krzyżowego.

Aby skutecznie leczyć dolegliwości bólowe kręgosłupa niezbędne jest dokładne zbadanie pacjenta, które wykonuje fizjoterapeuta przed rozpoczęciem terapii. Badanie obejmuje część podmiotową oraz przedmiotową :

– badanie podmiotowe, tzw. wywiad : zebranie niezbędnych informacji odnośnie aktualnych dolegliwości bólowych, historii choroby pacjenta, ogólnego stanu zdrowia oraz innych niezbędnych informacji o życiu pacjenta, które dają terapeucie całościowy obraz leczonego.

– badanie przedmiotowe, czyli badanie palpacyjnie które polega na wykonaniu przez terapeutę serii testów manualnych (wykonywanych przez terapeutę rękoma), mających na celu określenie które struktury / tkanki ciała są zaangażowane w proces chorobowy i wymagają leczenia.

Badanie manualne kręgosłupa obejmuje :

– zbadanie mechaniki (czyli ruchomości) poszczególnych segmentów ruchowych kręgosłupa (od połączenia głowowo-szyjnego) oraz miednicy i zlokalizowanie tych, które odstępują od normy pacjenta. Określenie tzw. segmentów hipermobilnych (nadruchomych) i hypomoblinych (z ograniczonym zakresem ruchomości w stawach międzykręgowych).

– wykonanie tzw. testów prowokacyjnych, ukierunkowanych na zlokalizowanie tkanek / struktur odpowiedzialnych za występowanie objawów bólowych.

– ocenę stanu tkanek miękkich okołokręgosłupowych (mięśni, więzadeł, torebek stawowych).

– ocenę systemu powięziowego całego ciała (m.in. techniki ślizgu powięziowego, ocena rytmu czaszkowo-krzyżowego, badanie ślizgu worka oponowego oraz inne techniki)

– ocena postawy pacjenta.

Techniki leczenia dolegliwości bólowych kręgosłupa fizjoterapeuta dobiera zawsze indywidualnie do pacjenta na podstawie przeprowadzonego badania. W naszym gabinecie na Ursynowie terapeuci dysponują umiejętnościami terapeutycznymi, które pozwalają efektywnie i bezpiecznie pomagać pacjentom nawet w stanie ostrym (stan bezpośrednio po urazie / kontuzji).
Z naszego doświadczenia wynika że zdecydowaną większość dolegliwości bólowych kręgosłupa można skutecznie i trwale leczyć przy pomocy technik ukierunkowanych na tkanki miękkie oraz technik mobilizacji stawowych bez konieczności używania inwazyjnych technik manipulacji kręgosłupa. Jeśli w ocenie terapeuty zasadne jest użycie technik manipulacyjnych kręgosłupa zdecydowanie polecaną i bezpieczną formą takiego oddziaływania są tzw. krótkodźwigniowe techniki manipulacyjne HVLA (High Velocity Low Amplitude – Duża Prędkości Niskiej Amplitudzie).

Bardzo ważną kwestią w postępowaniu terapeutycznym leczenia bólu kręgosłupa szyjnego, piersiowego, lędźwiowo-krzyżowego jest profilaktyka. Aby efekty leczenia w gabinecie były trwałe każdy pacjent powinien otrzymać instruktaż dotyczący zasad ergonomii. Czyli w jaki sposób prawidłowo wykonywać czynności dnia codziennego (higiena, praca itp.)żeby wyeliminować lub przynajmniej zminimalizować ryzyko przeciążeń aparatu ruchu w przyszłości.

Ostatnią równie ważną składową leczenia bólu kręgosłupa jest odpowiedni, indywidualny dobór ćwiczeń domowych lub aktywności ruchowej dla każdego pacjenta.

Zapraszamy serdecznie do zapoznania się z metodami terapeutycznymi, którymi pracujemy w naszym gabinecie na Ursynowie oraz ze szczegółowymi wskazaniami do terapii, czyli kiedy możemy pomóc.

mgr Przemysław Wojtasik.