rehabilitacja

Kiedy podczas rehabilitacji warto zastosować metodę Kaltenborna?

Istnieje wiele metod, które mają za zadanie pomóc pacjentowi uporać się z bólem i przywrócić ich do aktywności. Jedną z nich jest terapia manualna Kaltenborna- Evjentha. Czym się charakteryzuje i kiedy warto ją zastosować?

Metoda Kaltenborna-Evjentha

Metoda ta polega na kompleksowym leczeniu schorzeń układu ruchu. Terapia manualna wykorzystuje technikę mobilizacji biernej, czyli bez czynnego udziału pacjenta. Dzięki niej możliwa jest diagnoza i działania terapeutyczne w obrębie stawów obwodowych i kręgosłupa.

Technika opracowana przez naukowców Kaltenborna i Evjentha, zakłada, że za pomocą testów manualnych, można w sposób precyzyjny określić przyczynę dolegliwości bólowych. Dzięki wiedzy na temat uszkodzonej tkanki możliwe jest zastosowanie skuteczniejszego leczenia. Rodzaj zmienionej chorobowo tkanki uzależnia użycie konkretnych technik manulanych.

W terapii Kaltenborna i Evjentha jako techniki lecznicze mające przywrócić sprawność pacjentowi stosuje się:

• masaż poprzeczny lub funkcyjny,
  • rozciąganie mięśni,
  • mobilizacje stawowe,
  • manipulacje,
  • ćwiczenia stabilizacyjne.

Terapia manualna

Terapia Manualna Kaltenborna-Evjentha ma za zadanie zapobiec bólowi oraz zmianom ruchomości w układzie kostnym, mięśniowym i stawowym. Dzięki manualnej mobilizacji możliwe jest przywrócenie pełnego zakresu ruchów w stawie, zapobieganie zesztywnieniom i eliminacja dolegliwości bólowych. Masaże zmniejszają tkliwość mięśni, powodują rozluźnienie, a także uruchamiają procesy przeciwzapalne. Zastosowanie ćwiczeń pozwala na wzmocnienie mięśni, których zadaniem jest stabilizacja kręgosłupa.

Kiedy zastosować?

Najczęściej metoda Kaltenborna  stosowana, gdy pacjent skarży się na uporczywe bóle i ograniczenie ruchomości w stawach czy w kręgosłupie. Jest także stosowana w przypadku zmian pourazowych i zwyrodnieniowych. Zaleca się ją osobom cierpiącym na drętwienia kończyn i mających dolegliwości migrenowe. Terapia manualna jest także pomocna w przypadku skrzywień kręgosłupa i dyskopatii.

Terapia manualna Kaltenborna-Evjentha jest zalecana w szeregu schorzeń ortopedycznych, które wymagają rehabilitacji. Metoda ta jest kompleksowa, zapewnia diagnostykę oraz efektywne leczenie. Ze względu na swoją specyfikę jest bardzo skuteczna w leczeniu bólu i problemów związanych z ruchomością w obrębie stawów.