rehabilitacja

Czym zajmuje się traumatolog?

Wbrew powszechnemu przekonaniu określenia traumatolog i ortopeda nie są tożsame. Lekarze ci reprezentują dwie odrębne dziedziny medycyny, jedynie blisko ze sobą spokrewnione. Czym zatem zajmuje się traumatolog? W jaki sposób jego praca różni się od tej, wykonywanej przez ortopedę?

Coś więcej niż ortopedia

Traumatolog to lekarz, który jednocześnie jest również ortopedą. Dyplom z traumatologii daje mu jednak nieco większe kompetencje umożliwiające leczenie większej liczby schorzeń. Rzecz w tym, iż ortopeda zajmuje się jedynie narządem ruchu, czyli głównie leczeniem urazów stawów i struktur je tworzących. Traumatolog natomiast leczy schorzenia całego w zasadzie szkieletu, zajmując się chorobami kości i tkanek.

Innymi słowy, ortopeda zwykle leczy, często zabiegowo, urazy będące konsekwencjami wypadków. Traumatolog oprócz tego zajmuje się także schorzeniami mięśni, naczyń krwionośnych, a nawet układu nerwowego.

Kiedy udać się do traumatologa?

Kontakt z traumatologiem jest wskazany w przypadku dolegliwości bólowych lub funkcjonalnych dotyczących szkieletu oraz mięśni szkieletowych. Warto również skonsultować z traumatologiem bóle o nieznanym pochodzeniu. Lekarz tej specjalizacji zajmuje się w zasadzie całym szkieletem, na dodatek leczy tkanki. Niemniej jednak w wielu sytuacjach konsultuje on przypadki z innymi specjalistami. Dotyczy to zwłaszcza schorzeń naczyń krwionośnych oraz nerwów.

Diagnoza lekarska

Traumatolog wykorzystuje rozmaite techniki diagnostyczne. Niezwykle ważne jest bezpośrednie badanie przeprowadzane w gabinecie. Umożliwia ono lekarzowi np. zbadanie stabilności stawu, który uległ urazowi. Ponadto traumatolog wykorzystuje również badanie ultrasonograficzne, które pozwala mu diagnozować choroby tkanek. W przypadku urazów stawów i kości najskuteczniejsze okazują się natomiast badania radiologiczne. Najczęściej zlecane przez traumatologów są badania rezonansem magnetycznym, wykonywane z kontrastem lub bez niego. W niektórych przypadkach zastosowanie może znaleźć również badanie tomografem.