Nasza siedziba
Kontakt E-mail
info@rehabilitacja-mw.pl
Zapisy
Pon - Pt (Sob): 8:30 - 22:00 (8:00 - 14:00)

Terapia CranioSacralna (terapia manualna) w stomatologii i ortodoncji. Część II: Czym jest system CranioSacralny i terapia CranioSacralna

System CranioSacralny jest fizjologicznym system ciała, który charakteryzuje się rytmiczną, ruchliwą aktywnością trwającą przez całe życie. Ruch systemu CranioSacralnego występuje u ludzi, innych ssaków naczelnych oraz prawdopodobnie u wszystkich lub u większości kręgowców. Elementy anatomiczne systemu CranioSacralnego, to:

Staw kolanowy – torebka stawowa

Torebka stawowa stawu kolanowego, stanowi włóknistą „tuleje” która otacza dystalny koniec kości udowej oraz proksymalny koniec kości piszczelowej, utrzymując te dwie kości „w kontakcie”, zapewniając zwartość stawu oraz tworzy „niekostną ścianę” otaczająca przestrzeń stawową. Jej wewnętrzna powierzchnia jest pokryta przez błonę maziową – wewnętrzną warstwę torebki stawowej.

Rola więzadeł krzyżowych podczas ruchu zgięcia i wyprostu stawu kolanowego

Biomechanika zgięcia oraz wyprostu stawu kolanowego, podlega zasadom ruchu toczenia oraz ślizgu kłykci kości udowej na plateau (powierzchni stawowej) kości piszczelowej. O ile łatwo jest zobrazować ruch toczenia kłykci kości udowej, pojawia się ważne pytanie w jaki sposób może mieć miejsce jakikolwiek ruch ślizgowy w/w struktur, w tak zwartym stawie? Możemy rozróżnić dwa mechanizmy, które zapewniają ślizg powierzchni stawowych w stawie udowo – piszczelowym: mechanizm aktywny oraz mechanizm pasywny.

Fizjologia bólu

Fizjologia bólu oraz wykorzystanie w rehabilitacji niektórych mechanizmów fizjologicznych w celu zmniejszenia odczuwania bólu.

Leczenie bólów głowy część I: dysfunkcje rejonu głowo-szyjnego (kompleksu OAA)

Terapia manualna dysponuje szerokim i skutecznym wachlarzem technik leczniczych pomocnych w leczeniu bólów głowy, w tym migrenowych bólów głowy. Przed rozpoczęciem leczenia terapeuta powinien zawsze zbadać pacjenta (badanie manualne) w celu oceny zakresu możliwości leczenia manualnego i zlokalizowania tkanek / struktur objętych dysfunkcją, które będą poddane leczeniu. Etiologia bólów głowy jest bardzo zróżnicowana, dlatego należy pamiętać że w niektórych przypadkach występowania specyficznych objawów towarzyszących bólom głowy, rozpoczęcie leczenia powinno być poprzedzone wykonaniem badań obrazowych głowy (najczęściej badania TK lub RM).