staw skokowy

Uszkodzenie torebki stawowej w stopie. Co zrobić po urazie.

Zerwanie lub pęknięcie torebki stawu skokowego jest stosunkowo często zdarzającym się urazem. Często dochodzi do niego podczas wypadków przy uprawianiu różnego rodzaju sportów. Ból, obrzęk i ograniczone możliwości ruchowe – to pierwsze objawy, jakie zauważymy w przypadku tego urazu. Na czym polega uszkodzenie torebki stawowej w stopie i jak sobie z tym radzić?

Uszkodzenie torebki stawowej – czy jest groźne?

Torebka stawowa jest osłoną dla stawu – pokrywa łączące się ze sobą powierzchnie kości. Zawiera wytrzymałe włókna kolagenowe w zewnętrznej warstwie, a jej wewnętrzna warstwa wytwarza maź, która pełni rolę „smaru” dla stawu. Zerwanie torebki stawowej to popularny uraz – nie jest on bardzo niebezpieczny, jednak zaniedbanie leczenia może spowodować trwałe uszkodzenia, których ciężko będzie później się pozbyć. W przypadku uszkodzeń torebki stawowej w stopie, konieczna jest odpowiednia rehabilitacja, by przywrócić staw do dawnej sprawności.

Urazy torebek stawowych dzielą się na lekkie, średnio ciężkie i ciężkie – w zależności od tego, w jakim stopniu torebka stawowa została uszkodzona. Jeśli została ona jedynie naciągnięta, dolegliwości nie są bardzo dokuczliwe, a po około trzech tygodniach chory może wrócić do dawnych aktywności. Gorzej jest w przypadku całkowitego zerwania torebki stawowej – ruchy stawu są wtedy silnie ograniczone, ból jest intensywny, a wymagana rehabilitacja może potrwać wiele tygodni.

Rehabilitacja przy urazach torebki stawowej

Chory staw powinien być leczony z uwzględnieniem odpowiedniej rehabilitacji, ale także zabezpieczenia uszkodzonego miejsca przed dalszymi urazami i stabilizacji stawu. Odpowiednie do tego celu są specjalne opaski i ortezy, dostępne w specjalistycznych sklepach. Unieruchomienie stawu przyspiesza proces powrotu do zdrowia i zapobiega nadwyrężaniu stawu. Jeśli ból utrudnia codzienne funkcjonowanie i jest dokuczliwy, pacjenci mogą stosować leki przeciwbólowe.

Fizjoterapia przy tego typu urazach obejmuje specjalne ćwiczenia – rozciągające, izometryczne, pobudzające mięśnie do pracy i wzmacniające je, a także te poprawiające stabilność stawu. Dodatkowo stosuje się zabiegi lecznicze – jonoforeza, krioterapia, czy też ultradźwięki).